Toename geluid onder nieuwe regime?

Als gevolg van het in de planregels van het bestemmingsplan voorgeschreven wegdektype van de N43 zal de geluidemissie door verkeersbewegingen op de N43 in de nieuwe situatie afnemen. Daar staat tegenover dat, zoals onder meer in het nader rapport contra-expertise van 22 februari 2023 is vermeld, het tracé van de N43 in de nieuwe situatie dichter bij de woning is komen te liggen dan in de oude situatie het geval was. Uit het advies van Langhout van 8 december 2020, gelezen in samenhang met het rapport van Tauw van 29 mei 2015, valt niet af te leiden dat dit is betrokken in de vergelijking van de geluidbelasting op de woning in de oude en nieuwe situatie.

Uit het voorgaande blijkt van concrete aanknopingspunten voor twijfel aan de juistheid van de conclusie van door gemeente aangewezen planschade adviseur dat de inwerkingtreding van het nieuwe bestemmingsplan voor [appellant] niet heeft geleid tot een planologische verslechtering in de vorm van een toename van de geluidbelasting op de woning. Zonder nadere motivering, die vooralsnog ontbreekt, valt niet in te zien dat het in aanmerking genomen voordeel van de geringere geluidemissie door verkeersbewegingen op de N43 groter is dan de nadelen van de kortere afstand van de N43 tot de woning en de toename van de verkeersintensiteit op de N43.

De Afdeling acht het, mede gezien het tijdsverloop in de procedure, niet wenselijk om het college opdracht te geven om dat gebrek te herstellen door middel van een nader onderzoek naar de vraag of [appellant] door de planologische verandering ook nadeel in de vorm van een toename van de geluidbelasting op onroerende zaken heeft en zo ja, of dat nadeel tot een verdere waardevermindering van de onroerende zaken heeft geleid. De Afdeling ziet in plaats daarvan aanleiding het geschil definitief te beslechten door de waarde van de onroerende zaken onmiddellijk na de inwerkingtreding van het nieuwe bestemmingsplan naar redelijkheid en billijkheid vast te stellen op € 357.500,00. De waardevermindering is dus € 17.500,00. (gemeente was uitgegaan van € 15.000 minus 3% NMR).

ABRS 24-01/24 inzake Hardenberg (ECLI:NL:RVS:2024:225)

Noot: het luistert nauw met de geluidsweging in een planschadebeoordeling. Het planologisch verplichte nieuwe asfalt leidt tot reductie geluid, maar de nieuwe weg komt dichter bij de woning en onduidelijk is of dit nadeel kleiner is dan voordeel nieuw asfalt.