Per jaar € 33.974,97 aan omrijdschade. Volgens artikel 3 van de Beleidsregel en de jurisprudentie over nadeelcompensatie is schadevergoeding slechts aan de orde als de schade onevenredig is. Daarvoor is vereist dat de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig wordt getroffen en dat de schade uitstijgt boven het normale maatschappelijke risico of het normale ondernemersrisico. De omvang ervan bedraagt afgerond € 34.000,00 per jaar, of 0,04 procent van de omzet van € 85.000.000,00 per jaar en 0,23 procent van de brutomarge van € 15.000.000,00 per jaar.
ABRS over bezwaar van 2% NMR:
In dit geval heeft de minister voor de vaststelling van de omvang van het normale ondernemersrisico aansluiting gezocht bij de in artikel 6.2, tweede lid, aanhef en onder a, van de Wro neergelegde ondergrens van 2 procent van het inkomen onmiddellijk vóór het ontstaan van de schade. In het betoog van [appellante] is geen grond te vinden voor het oordeel dat de minister dat niet in redelijkheid heeft kunnen doen. In dit verband is van belang dat de onttrekking aan het openbare verkeer van een aansluiting op een snelweg een met een oorzaak van planschade te vergelijken infrastructurele maatregel is, dat ook artikel 6.2, tweede lid, aanhef en onder a, van de Wro berust op het algemene rechtsbeginsel van de gelijkheid voor de openbare lasten en dat de aard van de schade overeenkomstig is.
Voorts is in het in bezwaar gehandhaafde besluit van 17 mei 2016, gelezen in samenhang met het daarin ingelaste advies van de commissie van 6 mei 2015, deugdelijk gemotiveerd dat de onttrekking aan het openbare verkeer van een aansluiting op een snelweg in dit geval een normale maatschappelijke ontwikkeling is. Voor de vaststelling van de omvang van het normale ondernemersrisico heeft de minister dan ook aansluiting mogen zoeken bij het in artikel 6.2, tweede lid, onder a, van de Wro neergelegde minimumforfait. Vergelijk de uitspraak van de Afdeling van 11 februari 2015, ECLI:NL:RVS:2015:336, onder 4.3.
Het betoog faalt.
ABRS 12-12/18 inzake I&W, aansluiting Drunen/Elshout (ECLI:NL:RVS:2018:4032)
Idem: ABRS 12-12/18 inzake I&W, aansluiting Drunen/Elshout (ECLI:NL:RVS:2018:4034)
Noot: hier is uitgangspunt van een (theoretisch) verkeersmodel toegestaan, ook al wijkt dat af van concrete tellingen.