Ondernemers in de landbouw zijn positief gestemd over de groei van hun inkomen in 2017. Toch hangt de sector een aantal uitdagingen boven het hoofd, schrijft ABN Amro in een prognose.
Belangrijk voor de agrarische sector zijn de consumententrends waarbij gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden. Consumenten letten er steeds meer op hoe voeding geproduceerd wordt. Dit biedt uitdagingen, maar ook zeker kansen voor de agrarische sector, aldus ABN Amro in het rapport.
Voor 2017 en 2018 is met name de politieke arena in Europa belangrijk voor de stemming op de EU-markt. De Brexit en de verkiezingen in een aantal Europese landen kunnen volgens het rapport het huidige positieve klimaat veranderen.
Naast de uitdagingen in Europa profiteert de exportgedreven agrisector van de stijgende vraag naar goede en betaalbare voeding in opkomende economieën. Vooral Azië is een groeiende markt.
Prijzen
In de melkveehouder is de aantrekkende melkprijs gunstig voor ondernemers, maar de fosfaatregelgeving kan hier grote gevolgen hebben voor de inkomensontwikkeling. Daarnaast biedt de hogere prijs voor varkenshouders hoop.
Voor de akkerbouw geldt een gemengd beeld: er is meer rendement te behalen op aardappelen en uien, terwijl de prijs van graan door hoge voorraden wereldwijd onder druk zal blijven staan.
Voor de sierteelt geldt ook dat ze sterk export afhankelijk is. Bovendien is de sierteelt meer afhankelijk van het Verenigd Koninkrijk dan veel andere sectoren. En dus blijft voor deze branche de Brexit een belangrijk thema.
Volumegroei
De AGF- branche blijft last houden van de Russische boycot. Terwijl bijvoorbeeld pootgoed en zaaizaad wel dat land in mag. Al met al verwacht ABN Amro een volumegroei voor de agrarische sector. Het uitblijven van perikelen omtrent een Brexit, de gematigde groei in de belangrijkste exportlanden en de toename van de consumentenbestedingen betekenen dat de verwachtingen voor de export van agrarische producten en de verkoop van voedingsmiddelen in Nederland positief zijn.
Voor 2017 verwacht ABN Amro dat de volumes met 1,5 procent zullen groeien, voor 2018 verwacht ABN Amro een groei van 1 procent. Wel zullen er verschillen per branche zijn.