Aanleg verkeersplateau: redelijk te verwachten gevold nieuwe bestemmingsplan

Uit de toelichting bij het nieuwe bestemmingsplan en het onderzoek van verkeerskundig adviesbureau VIA van 10 september 2010 valt af te leiden dat de aanleg van het verkeersplateau uit een oogpunt van verkeersveiligheid een redelijkerwijs te verwachten gevolg is van het nieuwe bestemmingsplan. Dit wordt bevestigd door een onderzoek ter plaatse. Daaruit is gebleken dat de aanwezigheid van het perceel Blokland 1 leidt tot een minder overzichtelijke situatie voor het verkeer dat komend vanaf de Wederiksingel in westelijke richting afbuigt of komend vanaf het Blokland de Wederiksingel opdraait. Het aanbrengen van een verkeersplateau is nodig om het (over)zicht voor het verkeer te verbeteren.

In het algemeen lopen bouwwerken binnen een straal van ongeveer 30 m van een verkeersplateau de kans op trillingoverlast ten gevolge van het passeren van zware voertuigen. Of ook daadwerkelijk trillinghinder wordt ondervinden, is afhankelijk van de specifieke omstandigheden ter plaatse van het plateau, zoals de hoogte van de drempel, het aandeel van het zware verkeer in de verkeersintensiteit, de ter plaatse geldende maximumsnelheid, de constructie van het bouwwerk en de bodemstructuur.

ABRS 03-04/19 inzake Montfoort (ECLI:NL:RVS:2019:1041)