- Vereenzelviging
De rechtbank begrijpt dit advies van deskundigen zo, dat door ProRail aan [partij 1 en 3] één schadeloosstelling moet worden betaald, waarmee mede en ter doorbetaling de door [bedrijf01] B.V. geleden bijkomende (exploitatie)schade als gevolg van de onteigening wordt vergoed. 1 Dit advies van deskundigen is – evenals hun keuze om uit te gaan van vereenzelviging – voldoende gemotiveerd en begrijpelijk, zodat het zal worden gevolgd. Partijen hebben op dit punt ook geen verweer gevoerd. Vergelijk HR 28 november 2008, ECLI:NL:HR:2008:BE9104
- Eliminatie Tracé Besluit
- Complexwaarde
Volgens deskundigen maakt een deel van het onteigende, groot 7.223 m², onderdeel uit van één complex in de zin van artikel 40d Ow, dat overeenkomt met het exploitatiegebied zoals vastgesteld op 30 maart 2021 in exploitatieplan Sion-’t Haantje, 3e herziening (hierna: het exploitatieplan), met een totale oppervlakte van plus minus 119 hectare. Het restant, groot 2.231 m², maakt onderdeel uit van het bedrijfsterrein van [partij 1 en 3]
- Gebruikswaarde bedrijfsterrein
Volgens deskundigen ontleende het bedrijfsterrein op de peildatum zijn hoogste waarde aan de voortzetting van het bestaande gebruik en handhaving van de bestaande bebouwing.
- Verplaatsing of liquidatie onderneming
De rechtbank volgt het advies van deskundigen om de schadeloosstelling te begroten op basis van gedeeltelijke liquidatie/voortzetting en een tijdelijke algehele staking van de resterende bedrijfsactiviteiten. De door de deskundigen aangevoerde redenen in onderlinge samenhang bezien, rechtvaardigen hun keuze. De rechtbank weegt in dit verband zwaar mee dat deskundigen geen alternatieve locatie hebben kunnen vinden.
- Rente vrijkomend kapitaal per peildatum 10-02-2021
In hun reactie op het conceptrapport hebben [partij 1 en 3] enkele vragen/opmerkingen geplaatst over de berekening van de rente-inkomsten over het vrijkomend kapitaal. Volgens hen zijn de door deskundigen bij de berekening van de renteopbrengst gehanteerde rentepercentages (te weten 2% voor de grond en 3% voor de opstallen) gelet op de huidige rentestanden ‘zeer moeilijk haalbaar’.
Uit het definitieve rapport blijkt dat deskundigen hun berekeningen naar aanleiding van deze opmerkingen op enkele punten hebben verduidelijkt en aangepast. Zij hebben het totaal van de door hen berekende rente-inkomsten naar beneden bijgesteld. Op basis van een renteopbrengst van 2% voor de grond en 2,5% voor de opstallen.
- BTW belastingschade
In het definitieve rapport hebben deskundigen over bedoelde BTW overwogen dat er rekening mee moet worden gehouden dat de onteigende gronden (deels) moeten worden aangemerkt als bouwterrein in de zin van de Wet Omzetbelasting, in welk geval [partij 1 en 3] BTW verschuldigd zijn over de aan hen toekomende schadeloosstelling.
Ter zitting heeft ProRail het bijkomend aanbod gedaan om, indien daadwerkelijk BTW over de aan [partij 1 en 3] in deze zaken toegekende schadeloosstelling wordt geheven, deze door ProRail aan hen zal worden vergoed. Deskundigen hebben hierop hun advies herzien en geadviseerd om – in plaats van hun eerdere advies om het rapport van Countus te volgen – ProRail te bevelen dit bijkomend aanbod gestand te doen.
Rechtbank Den Haag 25-01/23 inzake Prorail (ECLI:NL:RBDHA:2023:777)
Noot: bij gebreke aan een vervanging is reconstructie geen optie. HR 20-06/03 inz. Van der Spek/Alphen aan de Rijn RvdW 2003 nr. 112, BR 2003 blz. 976, LJN:AH9906
Noot 2: rente vrijkomend kapitaal is ook per heden weer een discussie.