In haar uitspraak van 3 november 2021, ECLI:NL:RVS:2021:2402 heeft de Afdeling voor het bepalen van de hoogte van de drempel handvatten geven.
De SAOZ heeft zich in haar advies van december 2018 op het standpunt gesteld dat de nieuwe ontwikkeling, gezien de aard en omvang daarvan ter plaatse, in redelijkheid slechts gedeeltelijk als passend kan worden aangemerkt. Verder staat in het advies dat niet is komen vast te staan dat aan de voor [appellant] nadelige planologische ontwikkeling een jarenlang en consistent door de gemeente gevoerd beleid vooraf is gegaan, maar dat de ontwikkeling wel is genoemd in een uit 2012 daterende structuurvisie. Het college heeft op de zitting desgevraagd toegelicht dat deze structuurvisie gelijktijdig met het schadeveroorzakende bestemmingsplan is ontwikkeld. Verder heeft het college te kennen gegeven dat de ontwikkeling niet paste binnen een jarenlang gevoerd ruimtelijk beleid. Op grond hiervan komt de Afdeling tot het oordeel dat in dit geval een normaal maatschappelijk risico van 2% aangewezen is.
ABRS 26-02/22 inzake Asten (ECLI:NL:RVS:2022:251)