Tracébesluit ViA15, bestuurlijke lus

Tolheffing: Het tracébesluit geldt op grond van artikel 3, eerste lid, van de Wet TTBV als een tolbesluit. De minister was daarom verplicht om bij de vaststelling van het tracébesluit uit te gaan van gegevens en onderzoeken die gebaseerd zijn op de situatie dat tol wordt geheven. Alleen al hierom faalt het betoog.

PAS: De minister wilde voorkomen dat hierdoor de behandeling van de beroepen verdere vertraging zou oplopen en heeft daarom het “Deelrapport ecologie: Aanvullende passende beoordeling & compensatieopgave stikstofdepositie” van 22 januari 2019 laten maken (hierna: Deelrapport gebiedsbescherming (2019)). Het doel hiervan is de ecologische gevolgen van de toename van stikstofdepositie op beschermde gebieden als gevolg van het tracé te beoordelen zonder daarbij het PAS te betrekken. ADC-toets. Geen Alternatief, Dwingende redenen, Compensatie.

De Afdeling zal de minister opdragen om de gebreken te herstellen. Dit kan de minister doen door wat betreft gebrek a) alsnog toereikend te motiveren dat de verwachte voordelen van de faunapassage en de amfibietunnel voor de kamsalamander vaststaan of door het besluit aan te passen.

ABRS 20-01/21 inzake ViA15 (ECLI:NL:RVS:2021:105)

Noot: nadrukkelijke weging milieu aspecten, niet de  bedrijfsmatige aspecten (René van Hoogmoed is zeer bekend met de situatie van appellant 40, steenfabriek).