Rijksinpassingsplan “Noord-West 380 kV EOS-VVL” vastgesteld

Het rijksinpassingsplan maakt de aanleg van een nieuwe 380 kV-verbinding met een lengte van ongeveer 40 kilometer tussen Eemshaven en Vierverlaten mogelijk.

Weliswaar hoeft niet al op perceelsniveau vast te staan welke specifieke landschappelijke maatregelen getroffen moeten worden, maar wel dient het Landschapsplan voldoende handvatten te bieden voor de beantwoording van de vraag of de door de ministers noodzakelijk geachte landschappelijke inpassing binnen vijf jaar na de aanleg is gerealiseerd. Die handvatten ontbreken in dit Landschapsplan. Artikel 14, lid 14.1, aanhef en onder b, van de planregels in samenhang met het Landschapsplan in bijlage 2 bij de planregels is in zoverre in strijd met de rechtszekerheid.

Het betoog slaagt.

Wat betreft de door [appellant sub 5] bedoelde aantasting van zijn uitzicht door het planten van bomen overweegt de Afdeling dat, gelet op hetgeen hiervoor onder 20.3 is overwogen, de stelling van de ministers dat geen bomen ten noorden van de woning van [appellant sub 5] zullen worden geplant, niet kan worden gebaseerd op het Landschapsplan.

Het betoog slaagt in zoverre.

De vraag welke gevolgen het plan zal hebben voor de inkomens- en vermogenspositie van [appellant sub 3] en [appellant sub 2] is in deze procedure over het inpassingsplan verder alleen aan de orde in het kader van de vraag of het plan gelet op alle betrokken belangen in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening is vastgesteld. Beoordeeld moet worden of de ministers zich op het standpunt hebben kunnen stellen dat de toepasselijke wettelijke en buitenwettelijke schadevergoedingsregelingen toereikend zijn gelet op de belangen van [appellant sub 3] en [appellant sub 2]. Het is daarbij niet nodig dat ten tijde van de vaststelling van het plan al vaststond wat de hoogte van een eventuele schadevergoeding in een specifiek geval zal zijn en op welke wijze deze zal worden toegekend. Hetgeen [appellant sub 3] en [appellant sub 2] hebben aangevoerd over de hoogte van de schadevergoeding kan in deze procedure dan ook niet aan de orde komen, maar zal in een eventuele schadeprocedure, met de daarbij geldende mogelijkheden van rechtsbescherming, aan de orde kunnen komen. In paragraaf 8.3 van de plantoelichting is vermeld dat de kosten voor de aanleg en instandhouding van de hoogspanningsverbinding worden gedragen door TenneT. De wijze waarop TenneT, naast de bestaande wettelijke regelingen, schade zal vergoeden, is beschreven in de Schadegids, waarin voor verschillende schadeoorzaken schaderegelingen zijn opgenomen. Schade als gevolg van de door [appellant sub 2] en [appellant sub 3] genoemde oorzaken komen op grond van die schaderegelingen voor vergoeding in aanmerking. Geen aanleiding bestaat voor het oordeel dat deze regelingen ontoereikend zullen zijn voor de door [appellant sub 3] en [appellant sub 2] te lijden schade. Naar het oordeel van de Afdeling hebben de ministers zich gelet op het voorgaande dan ook op het standpunt kunnen stellen dat de toepasselijke wettelijke en buitenwettelijke schadevergoedingsregelingen in dit geval toereikend zijn gelet op de belangen van [appellant sub 3] en [appellant sub 2].

De Afdeling:  draagt de minister van Economische Zaken en Klimaat en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op om binnen 26 weken na de verzending van deze uitspraak:

– met inachtneming van wat onder 30 is overwogen het geconstateerde gebrek in het besluit van 14 december 2017 tot vaststelling van het rijksinpassingsplan “Noord-West 380 kV EOS-VVL” te herstellen.

ABRS 09-10/19 inzake 380 kV EOS-VVL (ECLI:NL:RVS:2019:3406)

Noot: bestuurlijke lus met betrekking tot te nemen landschappelijke maatregelen. 

Qua gestelde schade: die komt in andere procedure(s) aan de orde. Hoogstate is thans als voorzitter van een drie-deskundigen-taxatie-commissie belast met contractuele taxatie waardevermindering landerijen en bebouwd erf.