Vooraf: bevoegdheid rechtbank inzake besluit Tracéwet is uitgesloten; de Afdeling is direct bevoegd.
Voorzienbaarheid dient gemaximaliseerd te worden, dus ook bij 5 alternatieve tracés is rekening te houden met de mogelijkheid dat het voor gelaedeerde meest ongunstige alternatief in de startnotitie zou worden gerealiseerd, namelijk de realisatie van een ongelijkvloerse kruising in de nabijheid van zijn perceel.
Echter ook de voorzienbaarheid van het meest ongunstige alternatief kent haar begrenzing. Weliswaar diende [appellant] op grond van de startnotitie er rekening mee te houden dat een viaduct in de nabijheid van zijn woning kon worden gerealiseerd, maar hij hoefde onder de bijzondere omstandigheden van dit geval niet te voorzien dat de uitloop van het gerealiseerde viaduct zo dicht bij zijn perceel zou komen te liggen dat deze zou kruisen met de uitrit van zijn erf. Naar [appellant] onweersproken heeft gesteld, heeft hij voor de aanleg van het viaduct zelfs een stuk grond moeten verkopen. Daarmee zijn de omstandigheden in deze zaak afwijkend van die in de uitspraak van de Afdeling van 18 mei 2016 (). Dit betekent dat, anders dan de realisatie van het N18-tracé op zichzelf zoals hierboven, onder 8.2, is overwogen, de uitloop van het viaduct in aansluiting op de Lintveldseweg bij zijn erf niet voorzienbaar was.
ABRS 20-02/19 inzake minister Infrastructuur en waterstaat (ECLI:NL:RVS:2019:472)
Noot: Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen (onder meer in de uitspraak van 30 juni 2010 in zaak nr. 200907840/1/H2) is voor het aannemen van risicoaanvaarding niet vereist dat verwezenlijking van de schadeveroorzakende overheidsmaatregel volledig en onherroepelijk vaststaat, of dat deze maatregel in detail is uitgewerkt of dat de omvang van de nadelige gevolgen met nauwkeurigheid kan worden bepaald.
Dat in deze situatie de voorzienbaarheid gedeeltelijk ontbreekt, is nogal casuïstisch.